Medialukutaitoa vastamainoksista – työpajat ja opas

Medialukutaitoa vastamainoksista -opas johdattaa vastamainosten maailmaan. Kannustamme kasvattajia itse ohjaamaan työpajan, jossa opitaan arvojanojen, mainosparodioiden, videoiden ja muiden toiminnallisten menetelmien avulla.

Keväällä 2017 Eetillä on käynnissä mediakasvatushanke
Medialukutaitoa vastamainoksista 2 – kirjastot mediataitojen levittäjinä. Hankkeessa järjestetään vastuulliseen kuluttamiseen ja vastamainoksiin liittyviä työpajoja alakoulun 6.–9.-luokkalaisille kirjastoissa ja kouluissa.

Työpajoista ja lasten mainoshavainnoista voi lukea Kansallisen audiovisuaalisen instituutin blogissa ja katsoa videon YouTubessa.

Kouluille ilmaisia työpajoja ja painettuja oppaita suomeksi tai englanniksi voi tiedustella globaalikasvatuksen koordinaattori Eeva Kemppaiselta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen eeva.kemppainen(at)eetti.fi.

Eetin aiemmat hankkeet vastamainonnan parissa


Eetti on järjestänyt vastamainostyöpajoja eri oppilaitoksiin kolmessa hankkeessaan vuosina 2013–2016. Ulkoministeriön rahoittamassa viestintä- ja globaalikasvatushankkeessa Kehitysmaat mainosten takana kehiteltiin vastamainostyöpajoja yläkouluille ja lukioikäisille. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamissa mediakasvatushankkeissa Medialukutaitoa vastamainoksista ja Mediaympäristö ja mainosten lukutaito kehiteltiin alakouluille sopiva työpajakonsepti.

A guide to running a subvertisement workshops also in English

 

Teaching media literacy & geographies of consumption is a guide that educators can use in teaching. In a subvertisement workshop you discuss world trade, analyse product advertising and make own subvertisements.

See more information and an introduction on YouTubeDownload pdf by clicking the picture above or ask for a hard copy by sending email to eeva.kemppainen(at)eetti.fi.